۰۰:۱۱
موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی ج.ا.ا روز پنجشنبه، ۴ بهمن ماه میزبان گردهمایی آموزشی مدیران روابط عمومی شستا بود.
این مراسم با حضور «حسین انتظامی»، «یونس شکرخواه»، «هادی خانیکی» از اساتید برجسته ارتباطات و همچنین دکتر «بهرام کلهرنیا» پژوهشگر و مدرس هنر، دکتر «حمیدرضا ریحانی» استاد بازاریابی و ارتباط با مشتریان و «امین شول» فعال حوزه روابط عمومی و ارتباطات برگزار شد.
در گردهمایی آموزشی مدیران روابط عمومی که مدیران و کارشناسان شستا و کشتیرانی در آن حضور یافته بودند، کارگاههای آموزشی چرخشهای مفهومی در ارتباطات، روابط عمومی در زمانه هوش مصنوعی، شفافیت و ارتباط با رسانه، هویت بصری و برند، جاریسازی استراتژی در بنگاه، مسئولیت اجتماعی و بنگاه برگزار شد.
انتظامی: انتشار اطلاعات سازمان موجب نقد سازنده میشود
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نشستی که در مجموعه پذیرایی موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه برگزار شد، گفت: استراتژیها باید مبتنی بر شفافیت باشد؛ انتشار آن کمک بزرگی به سازمان میکند؛ انتشار آزاد اطلاعات اقدامی پیش دستانه است و نباید نگران انتشار این اطلاعات را داشت.
حسین انتظامی در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه درمان بسیاری از دردها در شفافیت است اما سخت بودن و به دنبال داشتن تبعات در حوزههای مدیریتی و فرهنگی، موجب میشود تا برخی مدیران در ساحت شفافیت قرار نگیرند، او در گردهمایی برگزار شده در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیاری از اطلاعاتی که در سیستمهای اداری خدماتی و صنعتی در حال گردش است اگر با دید استخراج و بازتولید در بخشهای مختلف باشد مفید است زیرا میتوان نقدهای خوبی در همین راستا نوشت.
به عقیده انتظامی استراتژیها باید مبتنی بر شفافیت باشد تا کمک بزرگی به سازمان کند زیرا انتشار آزاد اطلاعات اقدامی پیش دستانه است و نباید نگرانی بابت انتشار این اطلاعات داشت: شفافیت با دو پایه بازخوردگیری و اصلاح سیستم معنا پیدا میکند؛ پیشبینی پذیری ناشی از شفافیت است و پس از ضوابطی که خودمان اعلام کردهایم اتفاق میافتد. متغییر بحرانی روزگار فعلی ما سرمایه اجتماعی است و آن چیزی که باعث انسجام و سرمایه اجتماعی میشود شفافیت بیشتر است که منجر به برطرف شدن دغدغههای وجود تبعیض خواهد شد.
شکرخواه: شستا کلان داده از محصولات خود راهاندازی کند
پیشکسوت ارتباطات و روزنامه نگاری حرفهای گفت: اگر شستا هم اکنون کلان داده داشته باشد میتواند پاسخگوی حجم بالایی از سوالات مردم باشد؛ هم اکنون سازمانهایی میتوانند از قدرت سخن بگویند که دارای هوش مصنوعی باشند.
یونس شکرخواه استاد دانشگاه در ابتدای صحبتهای خود پیرامون تکنولوژی و ارتباطات، توضیح داد که تکنولوژی همواره پنهان است و آنچه در اختیار ماست فقط پوسته و ظاهر آن است و اساس علم و تکنولوژی در اختیار سازنده است. به گفته پدر روزنامهنگاری آنلاین ایران، اگر تکنولوژی خاصی در اختیار متخصصان شستا باشد جامعه مجبور میشود شناخت لازم را نسبت به شستا داشته باشد.
شکرخواه با اشاره به اینکه برخی تکنولوژیها بازار را صدا میزنند و نباید بدون در نظر گرفتن ملاحظات خاص وارد هوش مصنوعی شویم، تاکید کرد که متاسفانه سواد رسانهای هم اکنون به تجارت سواد رسانهای تبدیل شده اما نباید این بلا را بر سر هوش مصنوعی آورد، او در گردهمایی برگزار شده در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سخنرانان عنوان کرد: هوش مصنوعی مرتبط با آپلودگراهاست نه دانلودگراها؛ هوش مصنوعی از آن کسانی است که کلان داده دارند. اگر شستا هم اکنون کلان داده داشته باشد میتواند پاسخگوی حجم بالایی از سوالات مردم باشد؛ هم اکنون سازمانهایی میتوانند از قدرت سخن بگویند که دارای هوش مصنوعی باشند. در شرایط عادی ضرورت اطلاعات دیجیتال مشخص نمیشود بلکه در شرایط بحرانی برای مدیریت بهتر ضرورت آن معلوم میشود. ملاحظات اخلاقی در هوش مصنوعی بسیار بالاست؛ هم اکنون حجم بالایی آب برای خنک کردن سرورهای هوش مصنوعی در آمریکا صرف میشود.
شکرخواه طی نشستی که در مجموعه پذیرایی موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه برگزار شد، به عنوان سخنران عنوان کرد، از آنجایی که بسیاری از عملکردهای روابط عمومی به اینترنت متکی است، توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل سریع دادهها، استفاده از آن را کاملا مناسب میسازد: با ابزارهای دیجیتال میتوان کارآیی سازمانها، تعامل عمیق و ضروری مخاطبان و مشتریان با سازمانها، تقویت شنوایی سازمانها، مسیرسازی برای عواطف مخاطبان، مدیریت بحران، مدیریت نیکنامی، قدرت در بازگرداندن سرمایه را ارتقا داد.
تاکید خانیکی بر تغییر روابط عمومی از نهاد تبلیغاتی به نهاد گفتوگویی
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: روابط عمومیها در ارتقا تصویر سازمانی و تحقق حکمرانی شایسته و مطلوب اهمیت و سهم بالایی دارند و باید از نهاد تبلیغاتی به نهاد گفتوگویی روش دهند.
دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گردهمایی برگزار شده در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: روابط عمومیها در ارتقا تصویر سازمانی و تحقق حکمرانی شایسته و مطلوب اهمیت و سهم بالایی دارند؛ جایگاه روابط عمومی ها از نهاد تبلیغاتی به نهاد گفتوگویی تغییر پیدا کرده است.
وی افزود: روابط عمومیها نمیتوانند بدون داشتن نظریه متحول شوند؛ نظریات مرتبط در این حوزه میان رشتهای است.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بر اساس نظریه ساخت یابی گیدنز، فعالیتهای روابط عمومی به بازسازی ساختارهای اجتماعی و تغییر و دگرگونی آنها میپردازد؛ هسته روابط عمومی را پروسههای ارتباطی شکل میدهند که پویا و ایدئولوژیک هستند و در ابعاد زمان و فضا شکل گرفتهاند.
خانیکی در گردهمایی برگزار شده در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ارتباط کلی دستگاه و سازمان دولتی با جامعه قطع است و روابط عمومیهای آن به جای اصلاح کلیات به جزییات میپردازند؛ گمشده فعلی جامعه، افکارعمومی است که جریان ارتباطی مخاطبان گم و پنهان است.
وی افزود: باید فهم عموم جامعه در قالب سواد رسانه بالا برود و روابط عمومی سازمانها نقش ویژهای در این باره دارند؛ چرایی عدم پذیرش جامعه به گفتهها و اقدامات ما، عدم اعتماد است.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: ارتباطات عمودی جای خود را به روابط عمومی افقی و شبکهای و پیچیده داده است؛ هر آنچه در پشت روابط عمومی میگذرد به جامعه ربطی ندارد و مشتریان و مخاطبان فقط اقدامات پس از روابط عمومی را میبیند.
وی طی نشستی که در مجموعه پذیرایی موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه برگزار شد، ظهار داشت: در بازاریابی اجتماعی فقط باید اعتماد وجود داشته و گفتوگو رد و بدل شود؛ در ایران حدود ۳۰ طرح و پیمایش ملی انجام شده است؛ جامعه ایران متحول شده و سیال است.
خانیکی گفت: باور به اخبار رسمی کاهش پیدا کرده و میل به شنیدن اخبار منفی بالا رفته است؛ در این حالت کار روابط عمومیها به شدت سخت است.
وی طی نشستی که در مجموعه پذیرایی موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود،افزود: ساختار روابط عمومی به سلیقه مدیرعامل سازمان مرتبط است؛ متاسفانه رابطه نهادهای رسمی و دولتی با نخبگان و گروههای مرجع که برای جامعه حرف دارند بسته است.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه صحبتهای خود در گردهمایی مدیران روابط عمومی شستا که در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، تصریح کرد: تحولات ارتباطی، ارتباطات سلامت، ارتباطات بحران، ارتباطات محیط زیست، ارتباطات پلتفرمی و … باید توسط روابط عمومیها رصد شده و دنبال شود تا بتوانیم مخاطبان خود را قانع کنیم.
وی اظهار داشت: ساختار و جایگاه سلیقهای روابط عمومی در سازمانها، فروکاستن نقش روابط عمومی به تبلیغات و تشریفات، تصلب و یکنواختی سیاستهای ارتباطی با نخبگان و جامعه، غیبت تفکر ارتباطی و نوگراییهای نظری وکاربردی، بی توجهی به آموزشها و مهارتهای حرفهای، نبود راهبرد ارتباطی یکپارچه و ضعف تصویرسازی مناسب و تشدید ناامیدی در میان جامعه، ضعف در مهارت آموزی در حوزه روابط عمومی در دانشگاهها و سازمانها، تزلزل و نامشخص بودن جایگاه روابط عمومی در سازمانها و همچنین نگاه صرفا اجرایی و خدماتی به روابط عمومی و بیبهره ماندن از ظرفیت کارشناسانه بخشی از چالشهای سیاستی و سازمانی روابط عمومیهاست.
شول: نباید به بهانه اجرای مسئولیت اجتماعی، رانت توزیع کنیم
دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه مسئولیت اجتماعی به مدیران روابط عمومی حاضر در گردهمایی برگزار شده در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی اقدامات به بهانه مسئولیت اجتماعی اجرا میشود اما در حقیقت توزیع رانت است؛ باید همزمان با توسعه به سایر پیامدهای این اقدام فکر کرده و مشکلات آنرا رفع کنیم.
امین شول طی نشستی که در مجموعه پذیرایی موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه برگزار شد،گفت: اولین مسئولیت یک شرکت طبق نگاه های قدیمیها، سودآوری است و تلاشها برای حداکثر کردن این موضوع است؛ این در حالی است که ممکن است سرریز مالی و سود شرکتها در برخی شهرها خیلی بالاست اما حجم مشکلات اجتماعی و آسیبهای توسعهگرایی هم زیاد است.
دستیار وزیر کار در حوزه مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: سلیقه به جای استراتژی، توزیع رانت و پول پاشی، تقلیل مسئولیت اجتماعی به کار خیر، سبز شویی، فقدان شفافیت و گزارش دهی، بنگاه به مثابه رقیب جامعه بخشی از خطاهای رایج در حوزه مسئولیت اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: لزوما اجرای برخی اقدامات در راستای مسئولیت اجتماعی نمیتواند موجب رضایتمندی در منطقه و یا کارکنان شرکت شود.
شول در صحبتهای خود میان مدیران روابط عمومی حاضر در گردهمایی برگزار شده در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: متاسفانه اجرای برخی اقدامات در راستای مسئولیت اجتماعی برای جلب رضایت گروههای سیاسی و فشارهای وارده از سوی برخی جریانات و گروههای سیاسی و اجتماعی است.
دستیار وزیر کار در حوزه مسئولیت اجتماعی تاکید کرد: برخی اقدامات به بهانه مسئولیت اجتماعی اجرا میشود اما در حقیقت توزیع رانت است؛ اولین ماموریت اجرای مسئولیت اجتماعی، کاهش مداخلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است.
وی گفت: باید همزمان با توسعه به سایر پیامدهای این اقدام فکر کرده و مشکلات آنرا رفع کنیم.
شول در گردهمایی مدیران روابط عمومی شستا که در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، افزود: یکی از وظایف اجرای مسئولیت اجتماعی کاهش ضریب تکرار حوادث در آن صنعت است؛ ابعاد مسئولیت اجتماعی در بخشهای اجتماعی، محیط زیست و اقتصادی است.
دستیار وزیر کار در حوزه مسئولیت اجتماعی طی نشستی که در مجموعه پذیرایی موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: خلق ارزش مشترک و ایجاد رابطه و احترام به حقوق و نیازهای ذینفعان بخشی از اهدافی است که باید با اجرای مسئولیت اجتماعی بدست آید؛ شناخت روشمند اقدام کلیدی اجرای مسئولیت اجتماعی است.
وی طی نشستی که در مجموعه پذیرایی موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، تصریح کرد: مشارکت جامعه محلی در پروژههای معدنی و تامین نیازهای شرکت و ایجاد توازن بین گروههای محلی، پذیرش مسئولیت پذیری و سنجش ریسک در پروژههای معدنی، تعهد ارزیابی آثار اجتماعی و محیط زیستی پروژه، ترویج روشهای تجارت اخلاقی، حفاظت از محیط زیست، سلامت و ایمنی نیروی انسانی و جوامع محلی از سوی شرکتها بخشی از مسئولیت اجتماعی است.
ریحانی: سازمان استراتژی محور از اهمیت بالایی برخوردار است
یک استاد دانشگاه گفت: سازمان استراتژی محور، سازمانی است که تک تک افراد آن با استراتژی بیگانه نیستند و نقش مدیران در این خصوص بسیار ارزشمند است.
ریحانی در گردهمایی مدیران روابط عمومی شستا که در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، گفت: سازمان استراتژی محور، سازمانی است که تک تک افراد آن با استراتژی بیگانه نیستند و نقش مدیران در این خصوص بسیار ارزشمند است. در استراتژی های باید تجارت شبکهای را شناسایی کرد. در کنار بیزینس شبکهای قابلیتهای محوری و دارایی محوری مهم هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دستیابی به رشد قوی از طریق M&Q یک مدل تکرار پذیر ضروری است.مدیریت پرتفوی کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. هلدینگهایی موفق هستند که بتوانند بیزینس های قدیمی و جدید خود را همپای هم قوی نگه دارند. اقدامات برای کسب و کارهای بالغ نیازمند تقسیم بندیهایی از جمله سرمایه گذاری، شریک، انتقال بیزینس، خروج از بیزینس، تعطیلی بیزینس دارد. کسب و کارهای نوپا هم نیاز به نگهداری، تغییر مدل بیزینس، رها کردن برخی ایده ها. واگذاری و یا جا به جایی بیزینس دارد.
وی در صحبتهای خود میان مدیران روابط عمومی حاضر در گردهمایی برگزار شده در موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: سبک مادری بنگاه ها اشکال مختلفی دارد. شستا و هلدینگها باید انتخاب کنند که در چه سبکی میخواهند مادری کنند. مدیریتهای مالی، توسعه استراتژی، کارکردهای منابع هلدینگ، مشارکت عملیاتی، هم افزایی کسب و کار از جمله سبک هایی است که هلدینگ ها می توانند مادری کنند.
ریحانی افزود: اقدامات مهمی که شرکت مادر برای عالی بودن باید انجام دهد از جمله تخصیص مجدد منابع. ادغام ها، تملکها و واگذاری های فعالانه و با برنامه، مخارج سرمایهای، بهبود بهرهوری و بهبود تمایز پنج حرکت استراتژیک جسورانه است.
وی طی نشستی که در مجموعه پذیرایی موسسه فرهنگی ورزشی رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، تاکید کرد: همسویی بین واحدها، شرکتها، هلدینگ تک رشتهای و هلدینگ مادر بسیار مهم است؛ مأموریت شستا حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و سرمایه های بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی است؛ گفتمان استراتژی در سازمان ها کمک میکند که افراد خود را با اهداف سازمان همسو کنند.